«استفان وینکلمن»، مدیرعامل لامبورگینی، در جریان اظهارنظر جدید خود، تولید سوپراسپرت برقی را فاقد ارزش اقتصادی دانست. به گفته او، خودروهای برقی لوکس و اسپرت فروش مناسبی ندارند، بااینحال همچنان امکان دارد اوضاع تغییر کند.
به گفته استفان وینکلمن، برخی عناصر خاص سوپراسپرتهای این شرکت نظیر صدای موتور V10 لامبورگینی هوراکان غیرقابل تکرار هستند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا سوپراسپرتهای برقی میتوانند جایگزین ابرخودروهای خاص و خاطرهانگیز شوند یا خیر.
شرایط برای خودروهای برقی لوکس سخت شده است
بازار خودروهای الکتریکی طی دهه گذشته از مزیت یارانههای دولتی در اروپا برخوردار بوده است؛ موضوعی که به تقویت بازار خودروهای الکتریکی کمک فراوان کرد. بااینحال یارانههای دولتی برای خرید خودروهای برقی به تدریج درحال لغوشدن هستند. لغوشدن این یارانهها، صنعت خودروهای لوکس را تحت فشار قرار داده است.
تولیدکنندگان خودروهای لوکس اکنون با مشکل کمبود مشتری برای محصولات خود روبهرو هستند، درحالیکه هزینه تولید خودروهای برقی لوکس و اسپرت بسیار بالا است. طبق گفته وینکلمن، لامبورگینی درحال تغییر زنجیره تأمین خود برای کاهش انتشار ۴۰ درصدی کربندیاکسید تا سال ۲۰۳۰ است. پورشه که یکی دیگر از برندهای زیرمجموعه گروه فولکس واگن محسوب میشود، برای تهیه سوخت مصنوعی به لامبورگینی کمک خواهد کرد.
لامبورگینی تنها شرکتی نیست که از بازار تولید خودروهای الکتریکی اسپرت عقبنشینی میکند. گروه مرسدس بنز تصمیم گرفته است تا بهجای تولید خودروهای برقی ممتاز، اتومبیلهای هیبریدی را بفروشد. مرسدس بنز مدتی پیش اعلام کرد که کار روی توسعه پلتفرم خودروهای برقی لوکس را متوقف کرده است.
رقیب لامبورگینی در ایتالیا یعنی فراری، نظر دیگری دارد. این شرکت ماه آینده کارخانهای در مارانلو ایتالیا برای تولید ابرخودروهای هیبریدی و برقی خواهد ساخت. فراری تصمیم دارد تا سال آینده، اولین ابرخودرو الکتریکی خود را روانه بازار کند.
خودروسازان و شرکتهای تأمینکننده آنها از اتحادیه اروپا خواستهاند تا موضوع توقف فروش خودروهای درونسوز تا سال ۲۰۳۵ را مورد بررسی مجدد قرار دهند. درصورت موافقت اتحادیه اروپا با پیشنهاد جدید، توجه بیشتری به سوختهای جایگزین جلب خواهد شد.