خرید خودرو حداقل در دهه ۱۳۹۰ و سالیان سپریشده اخیر از دهه ۱۴۰۰، بهعنوان یک فعالیت سودآور شناخته شده است. بااینحال بازار خودرو از نظر سودآوری، با بازارهای دیگر همچون بازار سهام، طلا و ارزهای خارجی رقابت میکند. آنطور که تحلیلهای اقتصادی بازار نشان میدهد، خرید خودرو حداقل در کوتاهمدت دیگر سودآور نیست.
همچنین بخوانید: مهلت بورس به ایرانخودرو و سایپا برای بقا در بازار سرمایه
بازار خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۳، روندی پر فراز و نشیب را طی کرد. در همین مدت خریداران سکه صاحب سود قابلتوجهی شدند. بازارهای طلا و مسکن نیز برای سرمایهگذاران خود سودآور بودند. در سوی دیگر، بازار خودرو روندی منفی را طی کرد و خریداران خودروهای جدید از بازار آزاد، ضرر کردند. علاوهبر خریداران خودرو، سهام خودروسازان نیز در این مدت ضررده بوده است. میانگین افت ارزش سهام خودروسازان و شرکتهای قطعهسازی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نقل از اکوایران، ۱۹ درصد بوده است.
کاهش جذابیت خرید خودرو برای مشتریان
مقایسه قیمت دو خودرو داخلی یعنی پژو ۲۰۷ دندهای و شاهین دندهای نشان میدهد که این خودروها برای خریداران خود ضررده بودهاند. خرید پژو ۲۰۷ دستی در شش ماهه نخست ۱۴۰۳ ضرری معادل ۹ درصد را نصیب مالکان خود کرد. خرید شاهین دندهای نیز با ضرر هفت درصدی همراه بوده است. این میزان از ضرردهی درحالی صورت میگیرد که هر دو خودرو در بازههای زمانی دیگر سودآور بودهاند. پژو ۲۰۷ یکی از جذابترین خودروهای بازار است که همواره مشتریان خود را دارد و به خوبی فروش میرود. شاهین دندهای نیز اختلاف قیمت قابلتوجهی را با نرخ کارخانه تجربه میکند، چرا که عرضه آن بسیار محدود است.
البته بازار خودرو تنها بازار زیانده در نیمه اول ۱۴۰۳ نبوده است. بازار ارزهای خارجی ازجمله دلار نیز در همین مدت ۲ درصد کاهش ارزش را تجربه کرده است. البته افت ارزش دلار در مقایسه با قیمت خودرو، بیشتر محسوس است.
افت ارزش خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۳ و کاهش جذابیت خودرو برای خریداران، به خوبی در سطح بازار محسوس است. بازار در رکودی بزرگ به سر میبرد و کسی برای خرید خودرو اقدام نمیکند. قیمت بسیاری از خودروها در بازار به سطح کارخانه رسیده است یا حتی از آن ارزانتر است. در صورت ادامه این شرایط، زیاندهی بازار خودرو طی نیمه دوم ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد یافت.