جیلی بهتازگی از شاسیبلند هیبریدی با نام هائویوئه R7 (Haoyue R7) رونمایی کرده است. این خودرو کراساوور پلاگین هیبریدی است اما برخلاف خودروهای مرسوم این رده، قابلیت تعویض باتری برای جیلی هائویوئه R7 مهیا شده است.
جیلی هائویوئه R7 در وزارت صنعت، معدن و تجارت چین «وسیله نقلیه چندمنظوره با قابلیت افزایش برد و باتری قابلتعویض» معرفی شده است. این خودرو همزمان ۲ ویژگی کلیدی خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی چینی را دارد. مشتریان میتوانند با استفاده از موتور بنزینی و باک سوخت، برد خودرو را افزایش دهند. همچنین وقتی به ایستگاههای تعویض باتری دسترسی داشته باشند، میتوانند باتری این خودرو را تعویض کنند و نگران شارژ مجدد آن نباشند.
جیلی هائویوئه R7 از نظر ظاهری شباهت بسیاری به لیوان ۷ دارد، خودروی که ممکن است در آینده به کشورمان بیاید. مانند بسیاری از خودروهای چینی، چراغهای LED سرتاسری در جلو و عقب این خودرو به چشم میخورد. ابعاد این خودرو ۴۶۸۰ میلیمتر طول، ۱۸۹۲ میلیمتر عرض، ۱۶۵۰ میلیمتر ارتفاع و ۲۷۷۸ میلیمتر فاصله محوری است. ازآنجاییکه با خودروی از برند جیلی مواجهیم، برند جیلی روی جلو و عقب این خودرو با برند لیوان جایگزین شده است.
مشخصات فنی جیلی هائویوئه R7
قوای فنی جیلی Haoyue R7 از ترکیب موتور برقی و موتور بنزینی تشکیل شده است. پیشرانه بنزینی این خودرو ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۰ اسببخار قدرت است که در نقش تقویتکننده برد و شارژر باتری عمل میکند. باتری این خودرو نیز لیتیوم آهن فسفات در نظر گرفته شده است. جیلی هائویوئه R7 میتواند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت برسد.
نکته فنی برجسته این خودرو قابلیت فروش جداگانه باتری و خودرو است. جیلی با استفاده از این رویکرد میخواهد فروش ضعیف لیوان ۷ را بهبود بدهد؛ بنابراین مشتریان میتوانند برای کراساوور هیبریدی خود، باتری جدیدی بخرند و همچنان از اتومبیل خود استفاده کنند. ۲ شرکت جیلی و لیوان (لیفان سابق) مه ۲۰۲۵، فقط ۱۲۴ دستگاه لیوان ۷ فروختند.
کراساوور هائویوئه R7 نخستین خودرو پلاگین هیبریدی در بازار است که همزمان از قابلیت تقویتکننده برد (با موتور بنزینی) و تعویض باتری پشتیبانی میکند. روش تعویض باتری معمولاً در خودروهای برقی برای کاهش زمان شارژ استفاده میشد اما ترکیب روش تعویض باتری و تقویتکننده برد در خودرو پلاگین هیبرید رویکردی جدید است.