جگوار لندرور ۵۰۰ شغل را در بریتانیا حذف می‌کند، پس‌لرزه‌های ری‌برندینگ عجیب

فروش خودروهای گروه خودروسازی بریتانیایی جگوار لندرور (موسوم به JLR) در پی واکنش‌های منفی گسترده مخاطبان به تغییر نام تجاری، در ماه گذشته میلادی ۹۸ درصد کاهش یافته و به تنها ۴۹ خودرو رسیده است. در همین راستا جگوار ۵۰۰ نیرو را تعدیل می‌کند.

تغییر برند جگوار در سال گذشته که یک کمپین با رویکردی متفاوت و براساس ایده‌های پسامدرن بود، با واکنش شدید و منفی مخاطبان مواجه شد. در نتیجه واکنش منفی مصرف‌کنندگان، فروش این برند به شدت کاهش یافت. جبهه‌گیری مصرف‌کنندگان در مواجهه با برند جدید جگوار و کاهش شدید تقاضا، با اعمال تعرفه‌های جدید واردات خودرو توسط «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا همراه شده و اوضاع جگوار لندرور را بدتر از هر زمان دیگری کرده است.

چرا جگوار لندرور تعدیل نیرو می‌کند؟

به گزارش روزنامه بریتانیایی سان، حدود ۱.۵ درصد از نیروی کار جگوار لندرور تحت تأثیر تعدیل قرار خواهند گرفت. بخش عمده سهام این خودروساز بریتانیایی، اکنون در اختیار گروه هندی تاتاموتورز قرار دارد. تعرفه‌های اعمال شده بر موتورهای ساخت بریتانیا که به ایالات متحده صادر می‌شوند، تأثیر مستقیمی بر سود این گروه گذاشته است. بااین‌حال تغییر برند و تلاش برای ایجاد تصویر جدید، مهم‌ترین دلیل تعدیل نیرو در گروه جگوار لندرور است.

نوامبر سال گذشته، جگوار یک کمپین تبلیغاتی پر زرق و برق به راه انداخت. این کمپین که شامل تصاویری جدید از برند جگوار بود، خشم عمومی را برانگیخت. مدتی بعد نیز خودرویی مفهومی به نام جگوار تایپ ۰۰ معرفی شد. این خودرو که یک گرندتور صورتی رنگ با لوگو جدید بود، مورد انتقاد شدید مصرف‌کنندگان قرار گرفت. حتی «ایلان ماسک» نیز از تغییر برند و رویه جگوار انتقاد کرد. ماسک در پلتفرم X به طعنه از جگوار پرسید: «آیا شما ماشین می‌فروشید؟»

فروش جگوار در اروپا پس از این تغییر برند ناموفق، به شدت کاهش یافت. طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، جگوار تنها ۴۹ دستگاه خودرو در آوریل ۲۰۲۵ به فروش رسانده است. این رقم در سال گذشته، ۱۹۶۱ دستگاه بود. فروش جهانی جگوار ۷۵.۱ درصد کاهش یافته است. بااین‌حال جگوار اصرار دارد که تغییر برند هیچ ارتباطی با کاهش شدید فروش این برند ندارد.

مدیرانی که به خواب غفلت فرو رفته‌اند

به نظر می‌رسد مدیران جگوار خود را به خواب زده‌اند و تصمیم ندارند در برابر واکنش منفی مصرف‌کنندگان، تغییری در رویه کاری خود ایجاد کنند. سایت‌های تولیدی جگوار در کاونتری، سولیهال و نزدیکی ولورهمپتون قرار دارد. پس از وضع تعرفه‌های جدید توسط دولت ترامپ، ارسال محموله‌های جگوار به ایالات‌متحده در ماه آوریل متوقف شده است. رقم خرده‌فروشی و عمده‌فروشی خودروهای جگوار نیز در مقایسه با سال قبل رو به کاهش گذاشته است.

مدیران جگوار همچنان بر تصمیم خود برای توقف تولید مدل‌های پرچمدار بنزینی اصرار دارند. سال گذشته مدیران اجرایی این شرکت تصمیم گرفتند تولید مدل‌هایی ازجمله XE ،XF ،F-Type و همچنین E-Pace و I-Pace EVs را متوقف کنند. در واقع تنها جگوار F-Pace تا سال ۲۰۲۶ به تولید خواهد رسید. مدیران جگوار تصمیم گرفته‌اند تا از سال ۲۰۲۶، به‌عنوان یک برند تمام‌برقی فعالیت خود را آغاز کنند و خودروهای لوکس الکتریکی با لوگو جدید به تولید برسانند.

«رادون گلاور»، مدیرعامل جگوار لندرور، سال گذشته از این تصمیم به شدت دفاع کرد. او به نشریه فایننشال تایمز گفته بود: «اگر ما به همان روشی که همه بازی می‌کنند، بازی کنیم، غرق خواهیم شد». بااین‌حال به نظر می‌رسد روش متفاوت جگوار لندرور در شنا کردن، این برند صاحب‌نام بریتانیایی را زودتر از سایرین به کام مرگ می‌کشاند.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها