میتوان گفت که خرید Activision توسط مایکروسافت، بدون شک یکی از بزرگترین اخبار چند سال اخیر صنعت گیمینگ به شمار میرود. این معامله ۶۹ میلیارد دلاری، تضمینی برای مالکیت ایکس باکس پیرامون آیپیهای بزرگی مانند Call of Duty بود. حال با عرضه Black Ops 6، این فرنچایز به طور رسمی قرار است برای اولینبار در روز انتشار، برای گیم پس نیز عرضه شود.
هر چند که صاحب و مالک اصلی آخرین عنوان سری Call of Duty، مایکروسافت و برند ایکس باکس است، پیشبینی و تحلیلهای اخیر نشان میدهد که در واقع علیرغم بازاریابی انتشار آن روی گیم پس، سود سونی از انتشار این عنوان بسیار بیشتر از ایکس باکس خواهد بود.
طبق تحلیل Gamesindustry.biz، پلی استیشن میتواند در بلند مدت سود چشمگیری از عرضه Black Ops 6 به جیب بزند، حتی اگر ایکس باکس مالک این آیپی باشد. دلیل اصلی این اتفاق، سرمایهگذاری هنگفتی است که ایکس باکس برای گیم پس انجام داده.
پلی استیشن با فروش این عنوان، به سود مورد نظر خود دست خواهد یافت، در حالی که ایکس باکس در کنار خرید Activision Blizzard با قیمت ۶۹ میلیون دلار، مبلغی زیادی را نیز برای نگهد اشتن عناوین مختلف در گیم پس هزینه میکند؛ بنابراین، پیشبینی میشود که سود عرضه Black Ops 6، در بلند مدت تأثیر چندانی جز کمتر کردن هزینههای سرمایه گذاری شده نداشته باشد.
البته، لازم به ذکر است آمار مشترکان گیم پس در روند ثابتی قرار دارد و ایکس باکس امیدوار است با قرار دادن Black ops 6 روی گیم پس، بتواند در گسترش مشترکان این سرویس به موفقیت برسد. حال اگر این پیشبینی ایکس باکس به واقعیت نپیوندد، میتواند ضرر شدیدی برای مایکروسافت به دنبال داشته باشد.
در آن سوی این رقابت، پلی استیشن نه تنها جامعه مصرفکننده بزرگتری دارد، بلکه آنها با توجه به عدم تکیه بر سرویس اشتراکی، تنها در سود عظیم فروش آن شریک خواهند شد. هرچند که با توجه به قیمت بالای ۷۰ دلاری آن، ممکن است تجربه Black Ops 6 در گیم پس برای بسیاری گزینه به صرفهتری تلقی شود.
به هر حال، اگر تغییری در این معادلات ایجاد نشود، به نظر میرسد که سود اصلی عرضه Black Ops 6 به جیب سونی برود.
بازی Call of Duty Black Ops 6 در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۴ (۴ آبان ۱۴۰۳) برای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد.
منبع: Tech4Gamers