تجربه رانندگی با فونیکس آریزو ۸، رقیب مونتاژی کیا K5

طی سالیان گذشته، محدودیت‌های واردات خودرو این فرصت را برای خودروسازان خصوصی و شرکای چینی آن‌ها مهیا کرده تا فضاهای خالی بازار را با محصولات جدیدشان پر کنند. جدیدترین محصول مدیران‌خودرو، آریزو ۸، نیز یکی از همین خودروهاست که با هدف پرکردن جای خالی محصولاتی نظیر کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری روانه بازار شده است. اگر با ما در ادامه مطلب همراه باشید، تجربه رانندگی آریزو ۸ را از دیجیاتو خواهید خواند.

نگاه اولیه

آریزو ۸ درحال‌حاضر بزرگ‌ترین و مجهزترین سدان در خانواده محصولات چری به شمار می‌رود. این خودرو برای نخستین بار سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی شد و از آن زمان در بازار چین حضور دارد. چری سدان اندازه متوسط خود را پس از عرضه در چین، به سایر بازارهای صادراتی نیز ارسال کرد و اکنون سال ۲۰۲۴، ایران نیز میزبان این خودرو است.

آریزو ۸ همانند بسیاری دیگر از خودروهای چری، با پیشرانه متفاوتی به بازار عرضه شده است که شامل موتورهای ۱.۵، ۱.۶ و دولیتری هستند. بااین‌حال مدیران‌خودرو تصمیم گرفته قوی‌ترین نسخه آن با موتور دولیتری را وارد بازار ایران کند. این انتخاب به سدان میان‌قامت آریزو کمک می‌کند به‌خوبی با خودروهای وارداتی رقابت کند. البته برخلاف تیگو ۸ پرومکس، آریزو ۸ حداقل در زمان حال سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک ندارد و سدانی دیفرانسیل جلو است.

طراحی ظاهری

طراحی خارجی آریزو ۸ ترکیبی از الگوهای اروپایی و آسیایی است. در نمای جلو این خودرو چراغ‌های کشیده و متصل به هم را می‌بینیم که یادآور طراحی ژاپنی‌هاست. البته این سبک از طراحی هم‌اکنون توسط شرکت‌های کره‌ای نیز استفاده می‌شود. چراغ‌ها هنگام بازکردن درهای خودرو با اجرای انیمیشنی کوتاه، به شما خوش‌آمد می‌گویند.

نمای جانبی آریزو ۸ شبیه خودروهای فست‌بک است و از این نظر می‌توان آن را رقیب جدی کیا K5 دانست. رینگ‌های خودرو نیز از نوع ۱۸ اینچی هستند که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند.

در نمای عقب آریزو ۸، از الگوی چراغ‌های مشابه فونیکس FX استفاده شده است. البته این الگو در خودروهای کره‌ای و ژاپنی جدید نیز مشاهده می‌شود. خروجی‌های اگزوز دوبل دوگانه نیز در قسمت پایین سپر قابل‌تشخیص هستند.

با ورود به کابین آریزو ۸، فضایی آشنا می‌بینید که در دیگر خودروهای فونیکس و ام‌وی‌ام نیز تکرار شده است. کلاسترهای به‌هم‌چسبیده و داشبوردی که از قسمت میانی به‌سمت کاربر متمایل شده است، ویژگی‌های متمایز کابین آریزو ۸ هستند. این خودرو با دارا بودن فاصله محوری ۲۷۹۰ میلی‌متر، فضای کافی را برای ۴ سرنشین فراهم می‌کند. البته به‌دلیل سقف شیب‌دار، ممکن است سرنشینان قدبلند در ردیف عقب با فضای کمی داشته باشند.

مشخصات فنی آریزو ۸

زیر کاپوت آریزو ۸، پیشرانه‌ای مشترک با تیگو ۸ پرومکس قرار دارد. این پیشرانه از نوع دولیتری توربوشارژر چهارسیلندر با تزریق مستقیم سوخت است که حداکثر ۲۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. عبارت ۳۹۰T نیز روی در صندوق این خودرو حک شده است.

بخش انتقال قدرت سدان جدید مدیران‌خودرو نیز شبیه تیگو ۸ است. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه را در این خودرو می‌بینیم که در تیگو ۸ پرومکس نیز استفاده شده است. البته امکان دارد در آینده این گیربکس با جعبه‌دنده هشت‌سرعته اتوماتیک ساخت چری تعویض شود.

شتاب صفرتاصد آریزو ۸ متناسب با شرایط جوی محیط و وضعیت خودرو حدود ۸ الی ۸.۵ ثانیه خواهد بود. البته شتاب رسمی آریزو ۸ معادل ۷.۶ ثانیه اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۶.۸ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که باتوجه‌به باک سوخت ۵۵ لیتری، برد آریزو ۸ در سیکل ترکیبی و شرایط ایده‌آل بیش از ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود. حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۵ کیلومتر است.

مصرف سوخت خودرو هنگام رانندگی در شهر حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شد. با ورود خودرو به اتوبان و حرکت با میانگین سرعت ۹۰ کیلومتربرساعت، این رقم به ۶.۴ لیتر کاهش یافت. اگر خودرو را روی مد رانندگی اکو قرار دهید، ممکن است به مصرف ترکیبی ۶ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نیز برسد. بااین‌حال ما توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید. سدان میان‌قامت و جدید مدیران‌خودرو به پیشرانه TGDi مجهز است و این پیشرانه‌ها با بنزین معمولی عرضه‌شده در کشور سازگاری چندانی ندارند؛ ازاین‌رو بهتر است خودرو را همواره در مد اسپرت قرار دهید تا هم عملکرد پدال گاز بهبود یابد هم به کمک پاشش بیشتر بنزین، پیشرانه تحت فشار قرار نگیرد.

امکانات و آپشن‌های آریزو ۸

سدان پرچم‌دار مدیران‌خودرو برای رقابت با خودروهای وارداتی کره‌ای و ژاپنی، باید به‌خوبی مجهز شده باشد. این خودرو از دستیارهای رانندگی خودران سطح ۲.۵ بهره می‌برد که امکان رانندگی نیمه‌خودکار را برای شما فراهم می‌کند. لیست کامل تجهیزات سدان جدید مدیران‌خودرو به شرح زیر است:

۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، رادار تغییر خط، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تابلوخوان، سقف پانوراما همراه سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا و دریچه برای ردیف عقب، سیستم صوتی سونی به همراه ۸ بلندگو با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، درگاه USB ردیف عقب و جلو، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی، صندوق پران برقی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو.

تجربه رانندگی با آریزو ۸

نخستین مسئله‌ای که هنگام سواری در آریزو ۸ متوجه آن خواهید شد، سواری نرم و راحت این خودرو است. صندلی‌ها به‌خوبی سرنشینان را در خود جای می‌دهند. ترکیب سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب و مک‌فرسون در جلو نیز سواری نرمی را برای شما ممکن می‌کند. سیستم تهویه خودرو نیز عملکرد خوبی دارد و برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، سرمای مناسبی را از کولر خودرو در فصل تابستان دریافت خواهید کرد.

دوربین ۳۶۰ درجه سدان میان‌قامت مدیران‌خودرو کیفیت مناسبی دارد و هنگام رانندگی در ترافیک سنگین شهرهای بزرگ به یاری شما می‌آید. با کمک دوربین‌ها و سنسورهای خودرو، به‌هیچ‌عنوان حس نمی‌کنید که آریزو ۸ ابعاد بزرگی دارد و رانندگی با آن سخت است. این خودرو به دوربین ثبت وقایع نیز مجهز شده است که آپشنی کاربردی در این روزها به حساب می‌آید.

سیستم صوتی خودرو کیفیت خوبی دارد و داشبورد آریزو ۸ نیز از مواد باکیفیتی ساخته شده است. یکی از نکات مثبت این خودرو، تجمیع نشدن تمامی کنترلرها درون مانیتور است. در قسمت پایین نمایشگر دکمه‌های سیستم تهویه قرار گرفته‌اند که فعال یا غیرفعال‌کردن این آپشن را هنگام حرکت راحت می‌کنند. طراحان چری تمامی تلاش خود را برای طراحی صندلی‌ها و رودری‌ها به‌ کار گرفته‌اند تا این خودرو ظاهری مجلل داشته باشد. آریزو ۸ حتی به سیستم عطرپاش نیز مجهز شده است که با قراردادن عطر در آن، می‌توانید کابین خودرو را خوشبو کنید.

قیمت و رقبا

قیمت سدان میان‌قامت و جدید مدیران‌خودرو هنوز از سوی مدیران‌خودرو اعلام نشده است اما باتوجه‌به قیمت آریزو ۶ جی‌تی که حدود ۱.۶ میلیارد تومان اعلام شده است، باید انتظار داشت که قیمت آریزو ۸ در محدوده بیش از ۲ میلیارد تومان قرار گیرد. با اعلام این قیمت، آریزو ۸ به رقیبی با قیمت بسیار کمتر برای کیا K5 وارداتی تبدیل می‌شود که قیمت آن حدود ۲.۷ میلیارد تومان است.

بااین‌حال تعداد قابل‌توجهی از خریداران آریزو ۸ این خودرو را در رقابت با سدان‌های وارداتی کارکرده خواهند دید. تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در نسخه‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸، رقیب اصلی آریزو ۸ در بازار ما هستند. بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی باتوجه‌به صفرکیلومتر بودن آریزو ۸ و عرضه آن همراه گارانتی، ممکن است این خودرو را به سدان‌های وارداتی کارکرده ترجیح دهند. البته خرید نسخه‌های کم‌کارکرد و سالم از خودروهای وارداتی نظیر هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما، به بودجه‌ای بیشتر از قیمت حدودی آریزو ۸ نیاز خواهد داشت.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها