نیسان کیکس از خودروهایی است که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه شده است. این خودرو را همزمان دو شرکت وارد ایران میکنند اما برخلاف تویوتا کرولا که تمامی نسخههای آن از چین میآیند، نمونههای وارداتی نیسان کیکس با هم تفاوتهای بسیاری دارند. ورود همزمان این ۲ تیپ به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مشتریان را سردرگم کرده است.
۲ شرکت نامی خودرو و جهان نوین آریا اقدام به واردات نیسان کیکس کردهاند. هر ۲ نسخه وارداتی مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
نسخه وارداتی جهان نوین آریا:
این نسخه مونتاژ مکزیک است و در مقایسه با دیگر نسخه وارداتی نیسان کیکس آپشنهای کمتری دارد. در واقع نیسان کیکس وارداتی جهان نوین آریا تیپ لوآپشن این خودرو است اما در بخش فنی عملکرد آن از نسخه وارداتی جهان نوین آریا بهتر است. تجهیزات نسخه وارداتی جهان نوین آریا شامل سنسور پارک عقب، صندلیهای دستی، کروز کنترل، ۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ترمزهای کاسهای عقب، سیستم کمک به حرکت در سربالایی و روکش پارچهای صندلیها میشوند.
نیسان کیکس وارداتی این شرکت به پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز شده است. این پیشرانه حداکثر ۱۱۸ اسببخار قدرت و ۱۴۹ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. گیربکس CVT نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. قیمت علیالحساب نیسان کیکس وارداتی جهان نوین آریا یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. انتظار داریم بهای تمامشده این خودرو برای مشتریان حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان باشد.
نسخه وارداتی نامی خودرو:
نسخههای وارداتی نامی خودرو از نیسان کیکس ساخت چین هستند. این نسخهها در مقایسه با نمونههای وارداتی جهان نوین آریا امکانات بیشتری دارند؛ ازجمله:
ترمز با نیروی کمکی ABS و EBD، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایرها، دوربین ثبت وقایع، ۶ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی، پردهای)، سانروف، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، کی لس، استارت دکمهای با قابلیت استارت با ریموت، روکش چرم مصنوعی صندلیها و فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویهمطبوع اتوماتیک، تنظیم دستی ارتفاع و نشیمنگاه صندلی راننده و سرنشین جلو، چند درگاه USB تایپ C، فرمان برقی، حسگرهای عقب و کروز کنترل.
نسخههای وارداتی نامی خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز هستند. این پیشرانه حداکثر ۱۲۲ اسببخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. گیربکس این نسخه نیز همچنان از نوع اتوماتیک CVT است. پیشرانه ۱.۵ لیتری نسخه چینی از نظر کارایی نسبت به نسخه مکزیکی برتر است اما به نظر میرسد این کارایی بیشتر بهدلیل استفاده از سیستم GDi یا تزریق مستقیم سوخت باشد. موتورهای GDi باوجود بهبود کارایی، در مقابل کیفیت سوخت حساسیت دارند. بهرغم تفاوتهای این ۲ تیپ، قیمت نیسان کیکس وارداتی نامی خودرو نیز بهصورت علیالحساب یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
جمعبندی، کدام نیسان کیکس را بخریم؟
ازآنجاییکه هر ۲ نسخه وارداتی نیسان کیکس هستند، به نظر میرسد نسخه وارداتی نامی خودرو در این بین ارزش بیشتری برای خرید دارد. عملکرد فنی این خودرو باوجود موتور کوچکتر قابلقبول است. همچنین در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی شاهد ارزش افزوده بیشتری هستیم. درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که فقط نکته مهم برای خرید این خودرو لزوم استفاده از سوخت باکیفیت است.