«مهران سالاریه»، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، از افزایش تعداد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده برای اتومبیلهایی با سن بیش از ۲۰ سال خبر داد. به گفته سالاریه، خودروهای شخصی با عمر بین ۲۰ الی ۲۵ سال، اکنون سه گواهی اسقاط دریافت میکنند. این رقم در گذشته یک گواهی بود.
افزایش تعداد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده برای هر اتومبیل، یکی از راه تشویق مالکان خودروها به نوسازی است. قیمت هر گواهی اسقاط حدود ۳۵ میلیون تومان است؛ بنابراین خودروهایی با عمر بین ۲۰ الی ۲۵ سال، ۱۰۵ میلیون تومان گواهی اسقاط دریافت خواهند کرد. اخیراً قیمت خودروهای فرسوده همگام با بهای سایر خودروها، افزایش قابلتوجهی داشته است. همین موضوع باعث شده است مالکان خودروهای فرسوده بهجای نوسازی، تصمیم به فروش این خودروها بگیرند.
مقایسه قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با قیمت خودروهای مسن
بهعنوان مثال پیکان مدل ۱۳۸۳ با قیمت تقریبی ۱۰۰ میلیون تومان فروخته میشود؛ سمند مدل ۱۳۸۲ حدود ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۸۳ با قیمت تقریبی ۱۹۰ میلیون تومان فروخته میشود و پراید مدل ۱۳۸۳ نیز حدود ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. البته اینها قیمت خودروهای سالم هستند.
سن فرسودگی خودروهای شخصی در ایران بیست سال اعلام شده است. بنابراین خودروهای سواری شخصی تولید سال ۱۳۸۳ یا پیشازآن، در دسته خودروهای فرسوده قرار میگیرند. مالکان خودروهای فرسوده علاوهبر دریافت گواهی اسقاط، در شرایط فروش خودروسازان سهمیهای دارند. همچنین وام نوسازی خودروهای فرسوده نیز به آنها تعلق میگیرد. تمامی این مشوقها برای آن در نظر گرفته شدهاند تا مالکان خودروهای فرسوده، هرچه سریعتر اقدام به نوسازی اتومبیلهایشان بکنند.
آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده میگوید خودروهایی که به سن فرسودگی میرسند، باید بیشتر از حالت عادی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. اگر خودرویی با سن بیش از بیست سال دو بار متوالی در آزمون معاینه فنی رد شود، خودرو فرسوده شناخته خواهد شد. پسازآن مالک باید مدارک لازم را تهیه و در سایت نوسازی خودروهای فرسوده به آدرس nnhk.ir ثبتنام کند تا نوبت اسقاط برای او در نظر گرفته شود.