هوش مصنوعی پرپلکسیتی (Perplexity) نیز با معرفی اشتراک ماهانه ۲۰۰ دلاری Max، به جمع شرکتهایی مانند Anthropic و OpenAI پیوست که اشتراکهای گرانقیمت برای کاربران حرفهای ارائه میدهند.
استارتاپ Perplexity با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود، از سرویس اشتراک جدیدی به نام «Perplexity Max» رونمایی کرد. این اشتراک ماهانه ۲۰۰ دلار هزینه دارد و برای ابزار تولید گزارش و صفحات گسترده این شرکت در بخش Labs، دسترسی نامحدود فراهم میکند. کاربران این سرویس همچنین زودتر از دیگران به ویژگیهای جدید، از جمله مرورگر هوش مصنوعی آینده پرپلکسیتی با نام Comet، دسترسی خواهند داشت.
علاوهبراین، مشترکان پلن Max به سرویسهای پرپلکسیتی که از جدیدترین مدلهای پیشرفته مانند o3-pro و Claude Opus 4 استفاده میکنند، اولویت دسترسی دارند.
اشتراک جدید پرپلکسیتی و ادامه روند این روزهای شرکتهای هوش مصنوعی
معرفی این پلن اشتراکی، پرپلکسیتی را به جدیدترین شرکت هوش مصنوعی تبدیل کرده که با هدف جذب کاربران حرفهای، اشتراک فوقپریمیوم عرضه میکند. پیشتر این روند با معرفی اشتراک ChatGPT Pro توسط OpenAI آغاز شده بود و شرکتهایی مثل Anthropic، گوگل و Cursor نیز آن را ادامه دادند.
پرپلکسیتی اکنون چندین پلن اشتراک مختلف را به کاربران ارائه میکند. پلن Pro آن برای کاربران عادی طراحی شده و ۲۰ دلار در ماه قیمت دارد؛ پلن Enterprise Pro با هزینه ۴۰ دلار بهازای هر نفر در ماه، و حالا پلن Max با قیمت ۲۰۰ دلار نیز ارائه شده است. همچنین این استارتاپ اعلام کرده که در آینده نسخه سازمانی پلن Max نیز معرفی خواهد شد.
پرپلکسیتی در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۴ میلیون دلار درآمد کسب کرده که بخش عمده آن از پلن ۲۰ دلاری پرو به دست آمده است. اما طبق گزارشهای مالی، حدود ۶۵ میلیون دلار نیز هزینه این استارتاپ بوده که بیشتر آن صرف زیرساخت ابری و خرید دسترسی به مدلهای هوش مصنوعی از OpenAI و Anthropic شده است.
گفته میشود درآمد سالانه تکرارشونده (ARR) این استارتاپ در ژانویه ۲۰۲۴ به حدود ۸۰ میلیون دلار رسیده، اما همچنان برای توجیه ارزشگذاری خود باید درآمد بیشتری تولید کند. پرپلکسیتی در ماه مه مذاکراتی برای جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری با ارزشگذاری ۱۴ میلیارد دلار انجام داده، اما مشخص نیست این سرمایهگذاری نهایی شده است یا خیر.