در عصر کوچکسازی موتورها و اعمال مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانهای، آستون مارتین با جسارت در خلاف جریان حرکت میکند. این شرکت بریتانیایی به تازگی یک ۱۲ سیلندر خورجینی با توربوشارژر دوقلو جدید به قدرت ۸۲۴ اسببخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتنمتر معرفی کرده است. چرا آستون مارتین همچنان موتور درونسوز میسازد؟ چون این چیزی است که مردم میخواهند. به گفته آستون مارتین، مشتریان این شرکت خواهان نصب موتورهای درونسوز بزرگ در خودروهایشان هستند.
همچنین بخوانید: آستون مارتین از موتور V12 جدید خود رونمایی کرد، نسل جدید موتورهای بریتانیایی
«الکس لانگ» رئیس استراتژی محصولات آستون مارتین در مصاحبهای گفت که مطالعات داخلی نشان داده مردم هنوز خواهان موتورهای درونسوز بزرگ هستند. در سال ۲۰۲۴ که موتورهای ۳ سیلندر کوچک ۱ لیتری توربوشارژ در اروپا رایج هستند، آستون مارتین بر این باور است که حتی یک موتور V-6 هم پاسخگوی نیازهای مردم نیست. لانگ به یک «ارتباط عاطفی واقعی» بین رانندگان و یک موتور V-12 یا V-8 اشاره کرده است. به گفته او، یک موتور شش سیلندر کوچکتر نمیتواند چنین ارتباط عاطفی را ارائه دهد، یا حداقل هنوز نمیتواند ارائه دهد.
موتورهای درونسوز بزرگ تا پایان دهه جاری همچنان به تولید خواهند رسید
البته شرکتهایی مانند فراری، مازراتی و مکلارن با ابرخودروهای V-6 خود این فرضیه را نقض کردهاند. استون مارتین نیز تا همین چند سال پیش عرضه مدلهای مجهز به موتور شش سیلندر را برنامهریزی کرده بود. آستون مارتین والهالا در ابتدا قرار بود به موتور V-6 توئین توربو مجهز باشد. با این حال برند لوکس بریتانیایی در نهایت تصمیم گرفت به جای آن از موتور قدرتمند V-8 AMG استفاده کند. کانسپت ونکوئیش ویژن موتور وسط با یک پیشرانه V-6 رونمایی شد اما در اواخر سال ۲۰۱۹ برنامه ساخت آن متوقف شد.
آستون مارتین DBX چند سال پیش با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی مرسدس بنز در چین عرضه شد. با این حال، آستون مارتین در فیسلیفت جدید این شاسی بلند آن موتور کوچک را کنار گذاشت. از این پس، رقیب لامبورگینی اوروس فقط در نسخه DBX707 عرضه میشود.
لانگ معتقد است که موتورهای شش سیلندر نسبت به موتورهای V-8 و مخصوصا V-12 خیلی عادی و رایج هستند، بنابراین پیشرانههای کوچکتر جایی در میان خودروهای پریمیوم ندارند.
آستون مارتین قصد داشت تا پایان دهه جاری میلادی خط تولید خودش را به طور کامل برقی کند. با این وجود برند بریتانیایی هدف خود را تغییر داده و تا دهه ۲۰۳۰ به ساخت خودروهای درونسوز ادامه خواهد داد. لارنس استرول رئیس این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۴ در مصاحبه با اتوکار گفت که مشتریان هنوز خواهان «صداها و بوهای» خودروهای درونسوز هستند. البته آستون مارتین مجبور است مدلهای پلاگین هیبریدی را برای مطابقت با قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانهای روانه بازار کند.