بازار خودرو ایران پس از تابستانی سرد و پاییزی بدون هیجان، همچنان در شرایط رکود به سر میبرد. اقدامات دلالان بزرگ و کوچک برای گرمکردن تنور بازار خودرو نیز بینتیجه بود؛ درنتیجه شب یلدا ۱۴۰۳، ممکن است زمان مناسبی برای خرید خودرو باشد. در مطلب امروز از دیجیاتو، راهنمای خرید خودرو ایرانی را برای مخاطبین بررسی میکنیم.
هدف از نگارش این راهنمای خرید معرفی خودروهایی است که کمترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه را تجربه میکنند؛ بنابراین با خرید این خودروها، ضرر و زیان کمتری متحمل خواهید شد. باید به این نکته توجه کرد که کیفیت ساخت تمامی خودروهای ایرانی در یک سطح است؛ تعصبات بیجا را کنار بگذارید و فقط باتوجهبه صورتهای مالی و نیاز خود خرید کنید. همچنین در این مطلب به خودروهای تجاری نظیر آریسان ۲ نپرداختهایم و فقط خودروهای سواری بررسی شدهاند.
در ادامه مطلب، چند مورد از گزینههای ارزنده جهت خرید خودرو ایرانی را برای شما آوردهایم:
گزینه یک، سورن پلاس XU7P
سورن پلاس XU7P ازجمله خودروهایی است که همواره اختلاف قیمت کمی بین نرخ بازار و کارخانه تجربه میکند. دلیل این موضوع سودآوری این محصول برای ایرانخودرو و عرضه انبوه آن است. همچنین در سامانه یکپارچه سورن پلاس XU7P جایگزینی برای پژو پارسهای ثبتنامشده معرفی شد؛ درنتیجه انبوهی از مدلهای مختلف این خودرو سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ روانه بازار شدند.
درحالحاضر اختلاف قیمت سورن پلاس XU7P در بازار و کارخانه به حدود ۵۵ میلیون تومان رسیده است. این میزان از اختلاف قیمت درمورد محصولات ایرانخودرو کمتر مشاهده شده است و میتوان گفت درحالحاضر سورن پلاس XU7P، یکی از گزینههای مطرح برای خرید مشتریان ایرانی به شمار میرود.
گزینه دو، دنا پلاس بورسی
زمستان ۱۴۰۱، نخستین سری از خودروهای دنا پلاس در بورس کالا عرضه شدند. ایرانخودرو برای اینکه حداکثر سود را از فروش دنا پلاس در بورس کالا حفظ کند، اقدام به حذف برخی تجهیزات این خودروها کرد؛ بهاینترتیب نسخههای تحویل داده شده به مشتریان متفاوت از نسخههای فروش کارخانهای بودند. این خودروها در بازار به دنا پلاس بورسی مشهور شدند.
دنا پلاس بورسی رینگ آلیاژی ندارد، دریچه گاز آن پلاستیکی و گیربکس آن نیز از نوع پنجسرعته دستی است. همچنین در این خودرو سانروف را نیز نخواهید دید. در واقع میتوان گفت این خودرو همان دنای معمولی است که بدنه متفاوتی دارد. پس از حدود ۲ سال، دنا پلاس بورسی با مدل ۱۴۰۳ به بازار بازگشته است.
باتوجهبه امکاناتی که از دنا پلاس بورسی حذف شدهاند، تمایل کمتری به خرید این خودرو وجود دارد و مشتریان خرید دنا پلاس ششسرعته با موتور EF7P را ترجیح میدهند. باوجوداین دنا پلاس بورسی گزینه مناسبی برای گروه خاصی از مشتریان است. این خودرو ارزانترین تیپ دنا پلاس به حساب میآید، بخش قابلتوجهی از امکانات رفاهی نسخه اولیه را ارائه میدهد و درنهایت پیشرانه آن نسبت به موتور EF7 پلاس سادهتر است. هماکنون قیمت دنا پلاس بورسی در بازار آزاد ۸۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ میلیون تومان اختلاف را با نرخ رسمی کارخانه نشان میدهد.
گزینه سه راهنمای خرید خودرو ایرانی، اطلس G
اطلس محصول جدید سایپا است که سال جاری بهعنوان برادر بزرگتر کوییک روانه بازار شد. تاکنون فقط تیپ فولآپشن و دندهای این خودرو موسوم به اطلس G به دست مشتریان ایرانی رسیده است.
اطلس G جایگاه مشابه سورن پلاس XU7P را در سبد محصولات سایپا ایفا میکند. این خودرو در تیراژ گسترده وارد بازار شده است و سایپا نیز در طرحهای تبدیل، خرید این خودرو را به مشتریان پیشنهاد کرد؛ بنابراین اکنون نسخههای بسیاری از اطلس G در بازار وجود دارند و همین مسئله قیمت این خودرو را برای مشتریان نهایی کاهش داده است.
اطلس G از نظر مشخصات فنی، بدنه و آپشنها در همسطح کوییک GX است اما ظاهر متفاوت آن باعث شده برخی مشتریان به خرید این خودرو علاقه داشته باشند. درحالحاضر با پرداخت ۵۸۰ میلیون تومان میتوانید اطلس G را بخرید. قیمت این خودرو در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان با نرخ رسمی کارخانه اختلاف دارد.
گزینه چهار، ساینا S
ساینا S که نسخه فیسلیفت ساینا محسوب میشود، از سال ۱۳۹۹ روی خط تولید سایپا قرار گرفت تا جایگزین ساینا EX شود. حذف ساینا EX و تیبا صندوقدار از سبد سایپا باعث شد ظرفیت خط تولید این شرکت کامل در اختیار ساینا S قرار بگیرد.
افزایش تولید و عرضه ساینا S از سال ۱۴۰۰ تاکنون، باعث شده این خودرو در بازار آزاد به گزینهای جذاب برای خرید تبدیل شود. هماکنون قیمت ساینا S در بازار آزاد ۴۷۰ میلیون تومان است که حدود ۵۵ میلیون تومان با نرخ رسمی کارخانه تفاوت دارد. اگر تصمیم بگیرید نسخههای کمکار این خودرو را نیز بخرید، این اختلاف قیمت کاهش مییابد. ساینا S پس از حذف پراید، تیبا و ساینا معمولی، گزینهای معقول برای جابهجایی اکثر مشتریان ایرانی به حساب میآید.
گزینه پنج راهنمای خرید خودرو ایرانی، کوییک GX
کوییک GX یکی دیگر از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا است. تفاوت ظاهری خاصی میان این خودرو و دیگر تیپهای کوییک وجود ندارد اما پیشرانه آن از نوع M15 GSI است که نسخه بهینه این پیشرانه محسوب میشود. همچنین به لطف تیراژ گسترده پارس خودرو و عرضه انبوه کوییک GXR-L به بازار، اختلاف قیمت تیپ ساده و دورنگ این خودرو در بازار و کارخانه کاهش یافته است.
درحالحاضر کوییک GX (تیپ ساده) در بازار آزاد ۴۵۰ الی ۴۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این رقم اختلاف قیمت اندکی با نرخ رسمی این خودرو، ۴۳۹ میلیون تومان، دارد. با پرداخت ۴۷۰ الی ۴۸۰ میلیون تومان در بازار آزاد نیز میتوانید تیپ دورنگ این خودرو، کوییک GXR-L، را بخرید.
خرید کوییک GX برای علاقهمندان به خودروهای هاچبک، مطلوب به نظر میرسد. خرید پژو ۲۰۷ بهدلیل اختلاف قیمت قابلتوجه آن چندان منطقی نیست. همچنین مشخصات فنی کوییک GX و اطلس مشابهاند و فقط در بخش آپشنها و ظاهر خارجی شاهد تفاوتهایی هستیم؛ بنابراین خرید کوییک GX اقدامی منطقی خواهد بود.