تویوتا رقبای خود را به فروش خودروهای هیبریدی قلابی متهم کرد

در سال‌های اخیر، خودروهای جدید زیادی با سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی عرضه شده‌اند، اما تویوتا می‌گوید که این مدل‌ها در واقع هیبریدی نیستند. «شان هنلی»، مدیر فروش و بازاریابی این شرکت در استرالیا، رقبا را به‌دلیل استفاده از نام هیبریدی برای مدل‌های مجهز به سیستم ۴۸ ولتی مورد انتقاد قرار داده است و می‌گوید این کار باعث سردرگمی خریداران می‌شود. او رقبای تویوتا را به فروش خودروهای هیبریدی تقلبی متهم کرده است.

برخلاف سیستم‌های هیبریدی سری-موازی سنتی که از یک باتری و یک موتور برقی در کنار موتور درون‌سوز برای بهبود کارایی استفاده می‌کنند یا یک سیستم پلاگین هیبریدی که از باتری معمولاً بزرگ‌تر و موتور قدرتمندتر برای ارائه برد برقی بیشتر بهره می‌برد، فناوری ۴۸ ولتی نقش بسیار کوچک‌تری را ایفا می‌کند.

تفاوت واضح

سیستم ۴۸ ولتی معمولاً عملکردهای موتور استارتر و ژنراتور را ترکیب می‌کند و بهره‌وری سوخت را به میزان بسیار کمی بهبود می‌دهد. حتی سیستم ۴۸ ولتی تویوتا به تنهایی نمی‌تواند یک خودرو را با استفاده از نیروی برقی به حرکت درآورد، به همین دلیل این برند ژاپنی قصد دارد تفاوت این دو فناوری را کاملاً مشخص کند.

به گفته هنلی، تویوتا سیستم‌های ۴۸ ولتی را هیبریدی در نظر نمی‌گیرد و در استرالیا آن‌ها را به‌عنوان سیستم «V Active» تبلیغ می‌کند. او می‌گوید برندهای رقیب هم نباید از اصطلاح «هیبریدی» برای این سیستم استفاده کنند.

هانلی در ادامه افزود: «من در سال‌های اخیر شاهد استفاده از نام فناوری هیبریدی به روش‌های مختلف در بازاریابی و تبلیغات بوده‌ام. تویوتا می‌خواهد نشان دهد که یک سیستم هیبریدی چه تأثیراتی روی کارایی و عملکرد دارد و تفاوت آن با یک سیستم ۴۸ ولتی چیست. به نظر ما یک سیستم با کمک فناوری ۴۸ ولتی، پیشرانه هیبریدی محسوب نمی‌شود. به نظرم مسئولیت شرکت‌های خودروسازی این است که مشتریان را از تفاوت‌های این دو سیستم آگاه کنند.»

او با اشاره به خط تولید فعلی تویوتا روی این نکته تأکید کرد: «من باید این موضوع را روشن کنم که وقتی شما یک پیشرانه ۴۸ ولتی تویوتا را می‌خرید که در هایلوکس و لندکروزر پرادو مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما یک مدل هیبریدی نمی‌خرید، چون آن‌ها به هیچ وجه هیبریدی نیستند.»

استاندارد دوگانه در فروش خودروهای هیبریدی

اگر خود تویوتا هم به این نکته پایبند بود، مشکلی وجود نداشت. اگرچه برند ژاپنی در استرالیا از نام هیبریدی برای سیستم ۴۸ ولتی استفاده نمی‌کند، اما وضعیت در اروپا کاملاً متفاوت است. در آنجا، هایلوکس مجهز به سیستم ۴۸ ولتی با نام هایلوکس هیبرید ۴۸V معرفی می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که استراتژی بازاریابی یک شرکت چگونه در بازارهای مختلف تغییر می‌کند.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها