مرسدس بنز EQC یکی از نخستین تلاشهای خودروساز آلمانی برای فروش یک خودرو الکتریکی در سطح جهانی بود اما به نظر میرسد که اکنون به یک پروژه شکستخورده تبدیل شده است. در ابتدا قرار بود تا این خودرو در سال ۲۰۲۱ وارد بازار آمریکای شمالی شود. بااینحال هیچگاه کراساوور EQC به این هدف دست نیافت. مرسدس بنز EQC نه تنها به آمریکای شمالی راه پیدا نکرد، بلکه عرضه آن در سراسر دنیا نیز متوقف شد. این رویداد، یک خبر تلخ برای مرسدس بنز و مدل EQC محسوب میشود که قصد به چالش کشیدن تسلا را داشتند.
اظهارنظر رسمی در مورد توقف تولید مرسدس بنز EQC
براساس اظهارنظر رسمی «یان وبر»، مسئول ارتباطات بینالمللی خودروهای EQ مرسدس بنز، تولید کراساوور EQC در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ متوقف شد. در واقع آخرین نسخه از کراساوور الکتریکی مرسدس بنز یکسال پیش مونتاژ شد. پیش از اعلام رسمی بنز و در ژوئیه ۲۰۲۲، رسانه اقتصادی بیزنس اینسایدر در مورد شکست برنامههای تولید و عرضه EQC گزارشی منتشر کرده بود. البته در آن زمان خودروساز آلمانی به این گزارش واکنشی نشان نداد.
کراساوور EQC به عنوان رقیبی برای کراساوورهای تسلا معرفی شده بود اما در این کار ناکام ماند. اکنون مرسدس بنز تصمیم دارد تا یک سدان تمام الکتریکی جدید را برای رقابت با تسلا مدل ۳ روانه بازار کند. این خودرو براساس مدل مفهومی ویژن EQXX توسعه یافته است و ممکن است نام مرسدس بنز EQC برای آن انتخاب شود. هم کراساوور ناکام EQC و هم سدان آینده الکتریکی بنز براساس پلتفرم ماژولار MMA این شرکت توسعه خواهند یافت. این پلتفرم هماکنون برای توسعه خودروهای درونسوز نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
مرسدس بنز برای کاهش شانس شکست مدل آتی و الکتریکی خود، تصمیم گرفته است تا طراحی ظاهری این خودرو را به مدلهای درونسوز شبیه کند. بنابراین سدان خانواده EQ مرسدس، شباهت ظاهری قابلتوجهی به سری خانواده مرسدس بنز CLA خواهد داشت. البته برخی از ویژگیهای آیرودینامیکی مدل مفهومی ویژن EQXX نیز در مدل الکتریکی آتی به کار گرفته خواهند شد. این خودرو علاوهبر تسلا مدل ۳، با مدل الکتریکی بیامو سری ۳ نیز رقابت خواهد کرد که در سال ۲۰۲۶ به بازار میآید.