تست و بررسی مانیان ترا در کویر، محصولی چند ملیتی از هولدینگ رنو نیسان میتسوبیشی

خودروهای نیسان از گذشته تا به امروز، مورد علاقه و احترام مصرف‌کنندگان ایرانی بوده‌اند. بسیاری از خودروهای نیسان همچون نیسان پاترول، نیسان رونیز و نیسان ماکسیما در ایران مونتاژ شده‌اند و ما همچنان نیسان جونیور ۵۰ ساله را تحت برند زامیاد تولید می‌کنیم! جدیدترین محصول مونتاژی نیسان برای بازار ایران، نیسان ترا است که توسط مانیان خودرو به کشورمان آمده است.

نیسان ترا با نام‌های دیگری همچون نیسان ژنگژو و نیسان پالادین نیز شناخته می‌شود که می‌توان آن را نسل جدید نیسان رونیز دانست. نمونه‌های اولیه این شاسی‌بلند توسط مانیان خودرو که از شرکت‌های مجموعه پرشیاخودرو به حساب می‌آید، اکنون مونتاژ شده‌اند. در روزهای پایانی هفته گذشته، فرصتی مهیا شد تا اهالی رسانه از نزدیک با این خودرو و نحوه عملکرد آن در آفرود آشنا شوند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، تجربه رانندگی کوتاه با نیسان ترا در کویر متین‌آباد است.

طراحی ظاهری نیسان ترا، نقطه ضعفی که برای مصرف‌کننده ایرانی بی‌اهمیت است!

طراحی نسخه اولیه نیسان ترا به شش سال پیش بازمی‌گردد و می‌توان گفت که ظاهر این خودرو تا حد زیادی قدیمی شده است. مانیان خودرو نیز نسخه اولیه این خودرو را برای مونتاژ در نظر گرفته است تا هیچ تغییری را در نمای این خودرو شاهد نباشیم. ازاین‌رو می‌توان گفت که چهره مانیان ترا در مقایسه با شاسی‌بلندهای آفرودی و جدید بازار قدیمی به نظر می‌رسد اما این موضوع برای مصرف‌کننده ایرانی اهمیتی ندارد.

به‌دلیل نبود خودروهای آفرودی مطرح در بازار ایران، مصرف‌کننده ایرانی اهمیت چندانی به قدیمی‌بودن ظاهر نیسان ترا نمی‌دهد. علاوه‌براین، مراکز فیس‌لیفت و تغییر چهره خودرو در سراسر کشور فعال هستند و درصورت تمایل مالک، می‌توانند انواع مختلفی از به‌روزرسانی ظاهری را روی نیسان ترا اعمال کنند.

فضای داخلی نیسان ترا نیز ساده است و از شلوغ‌کاری‌های خودروهای چینی در آن خبری نیست. همانند نیسان رونیز معروف، صندلی‌های ردیف عقب در ارتفاع بلندتری نسبت به صندلی‌های ردیف جلو نصب شده‌اند. امکانات رفاهی مانیان ترا نیز در سطح متوسط هستند و نباید انتظار یک خودرو لوکس را از شاسی‌بلند مانیان خودرو داشته باشید. به‌طور مثال سیستم تهویه این خودرو تک کاناله است و تنها دو کیسه هوا از سرنشینان جلو محافظت می‌کنند؛ هرچند امکان افزودن برخی امکانات به‌صورت افترمارکت برای این خودرو وجود دارد.

اتحاد ژاپنی‌ها در نیسان چینی

نیسان ترا محصولی خاص برای بازار چین است که ترکیبی از ویژگی‌های اتحاد رنو – نیسان – میتسوبیشی را می‌توان در آن دید. پیشرانه دو لیتری توربوشارژر میتسوبیشی با کد ۴K31TD زیر کاپوت نیسان ترا قرار دارد. این پیشرانه علاوه بر توربوشارژر، به سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز مجهز است تا راندمان خروجی آن افزایش یابد. حداکثر راندمان این پیشرانه، ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. جعبه دنده هشت سرعته ZF نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد.

مانیان ترا در حالت استاندارد یک خودرو دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود اما با توجه به نیاز خود، می‌توانید این شاسی‌بلند را به خودرو تمام چرخ محرک حالت سبک یا سنگین تبدیل کنید. همچنین این شاسی‌بلند به قابلیت “Tank U-Turn” مجهز است که شعاع گردش آن را در مانورهای آفرودی کاهش می‌دهد. حداکثر سرعت نیسان ترا ۱۶۰ کیلومتربرساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۸.۶ لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش مسیر خواهد بود.

تجربه رانندگی با نیسان ترا

وزن خالص نیسان ترا از ۲ تن کمتر است و با تکیه بر پیشرانه‌ای پرقدرت و شاسی مستقل، می‌تواند عملکرد قابل‌قبولی را در بیراهه نوردی از خود نشان دهد. البته نباید انتظار داشت که نیسان ترا در حالت استاندارد از تمامی پیچ و خم‌های یک مسیر خارج جاده‌ای عبور کند. به همین دلیل بهتر است تا پیش از ماجراجویی با این خودرو نسبت به تجهیز کردن آن اقدام کنید.

همانند بسیاری دیگر از خودروهای چهارچرخ محرک آفرودی، سه حالت حرکتی برای مانیان ترا در نظر گرفته شده است. در حالت عادی این خودرو یک شاسی‌بلند دیفرانسیل عقب شهری است. حالات دو دیفرانسیل سبک و سنگین نیز برای نیسان ترا در نظر گرفته شده‌اند که اولی برای عبور از جاده‌های لغزنده یا شنی مفید واقع می‌شود و دومی نیز هنگام ماجراجویی‌های خطرناک به کار می‌آید.

سیستم تعلیق مانیان ترا در جلو از نوع فنر دوبل و در عقب از نوع مولتی‌لینک با ۵ اتصال است که تعادل و نرمی مناسبی را برای خودرو فراهم می‌کند. همچنین ترمزهای دیسکی در چهارچرخ، اطمینان‌بخش هستند.

دنده‌های ۱ و ۲ مانیان ترا برای ماجراجویی در آفرود بهینه شده‌اند و وجود قفل دیفرانسیل عقب، برای اجرای حرکات آفرودی مفید خواهد بود. از آن‌جایی که قطعات اصلی نیسان در تولید مانیان ترا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مصرف‌کننده می‌تواند به کیفیت این خودرو اعتماد داشته باشد. البته به‌دلیل نصب پیشرانه توربوشارژر روی این خودرو، باید از سوخت باکیفیت برای پرکردن باک استفاده کنید تا اتومبیل شما در آینده دچار مشکلات فنی نشود.

نیسان ترا مونتاژی، یک جفت پوتین نو در بیابان!

ورود مانیان ترا با مانیان خودرو به بازار، بار دیگر خودروهای نیسان را پس از مدتی طولانی به صنایع خودروسازی کشور بازگردانده است. البته برخلاف نیسان رونیز سال‌خورده، شاسی‌بلند مانیان خودرو رقبای خارجی چندانی را پیش روی خودش نمی‌بیند و تا حد زیادی کار راحتی پیش‌رو دارد. تنها رقیب این خودرو که همچنان به تولید می‌رسد، دایون Y7‌ است. این خودرو برچسب خودرو چینی را روی پیشانی دارد و از نظر مصرف‌کنندگان قابل رقابت با نیسان ترا نیست.

بدون تردید می‌توان گفت که توقف واردات خودرو به کشور، ضربه بزرگی را به بخش خودروهای شاسی‌بلند بازار وارد کرده است. آخرین نسخه‌های وارداتی از تویوتا پرادو، تویوتا لندکروزر و تویوتا FJ کروزر متعلق به یک دهه پیش هستند و اکثر نمونه‌های موجود از آن‌ها مستهلک شده‌اند. بنابراین عرضه یک خودرو آفرودی صفرکیلومتر با برندی معتبر، برای علاقه‌مندان به ماجراجویی ارزشمند خواهد بود. درصورتی‌که مانیان خودرو بتوان تولید نیسان ترا را با قدرت آغاز کند و قیمت آن نیز از محدوده مشخصی فراتر نرود، استقبال از این خودرو در بازار ایران چشمگیر خواهد بود.

منبع خبر

نظر و دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنجیره تامین نیازها