سامسونگ در نمایشگاه SNE Battery Day 2024 در سئول کره جنوبی شرکت کرده است تا فناوریهای جدید باتری خود را به نمایش بگذارد. این شرکت میگوید که اولین محصولات از خط تولید باتریهای حالت جامد آزمایشی خود را به سازندگان خودروهای برقی پریمیوم تحویل داده و آنها حدود شش ماه است که این باتریها را آزمایش میکنند. این باتری جدید با هر بار شارژ که ۹ دقیقه طول میکشد، حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر شارژدهی خواهد داشت.
براساس گزارش رسانه کرهای The Elec، به گفته معاون بخش تولید باتریهای سامسونگ، خودروسازان استقبال خوبی از باتریهای حالت جامد این شرکت داشتهاند؛ این باتریهای جدید کوچکتر، سبکتر و بسیار ایمنتر از آنچه در خودروهای الکتریکی فعلی وجود دارد، هستند.
بااینحال به نظر میرسد تولید آنها نیز نسبتاً گران است، زیرا سامسونگ میگوید که ابتدا از این باتریها در خودروهای الکتریکی لوکس «سوپر پریمیوم» استفاده میشود. به ادعای این شرکت این باتریها میتوانند بیش از ۶۰۰ مایل (۹۶۵ کیلومتر) را با یکبار شارژ طی کنند.
باتری جدید سامسونگ برای خودروهای الکتریکی پریمیوم
باتری حالت جامد سامسونگ میتواند در ۹ دقیقه شارژ شود؛ همچنین این شرکت طول عمر این باتریها را ۲۰ سال ذکر کرده است. البته طول عمر ۲۰ ساله، ظاهراً دارد به یک استاندارد در شرکتهای تولیدکننده باتری خودرو تبدیل میشود. برای مثال شرکت CATL در تلاش است تا باتری با دوام طولانیتر و عمر ۱۵ ساله بسازد.
بااینحال یکی از عوامل بازدارنده شرکتها برای تولید انبوه باتریهای حالت جامد، قیمت آنهاست. بزرگترین سازنده باتریهای برقی یعنی CATL پیشازاین گفته بود تا قبل از سال ۲۰۳۰ این باتریها به تولید انبوه نخواهند رسید. البته باتوجه به ورود سامسونگ به این عرصه، باید دید این شرکت چه برنامههایی برای رقابت خواهد داشت.
تویوتا و سامسونگ وعده دادهاند که تولید انبوه باتریهای حالت جامد خود را در سال ۲۰۲۷ آغاز کنند؛ تویوتا گفته است که ابتدا باتریهای خود را در خودروهای برقی درجه یک شرکت لکسوس نصب خواهد کرد.
سامسونگ علاوهبر باتری حالت جامد با فناوری تولید انبوه اختصاصی خود، میخواهد در بخش تولید باتریهای مقرونبهصرفه نیز رقابت کند. این شرکت درحال توسعه باتریهای ارزانتر LFP و بدون کبالت و همچنین روش تولید الکترود خشک است.