محصولات مدیرانخودرو از نیمه دهه ۱۳۸۰ خورشیدی در بازار ایران حضور دارند و اکنون تبدیل به بخشی از خودروهای مرسوم موجود در ایران شدهاند. در مطلب پیشرو، به بررسی اختلاف قیمت خودروهای ام وی ام و فونیکس در بازار و کارخانه طی مرداد ۱۴۰۳ میپردازیم.
برای تهیه این مطلب، تنها خودروهایی را مدنظر قرار خواهیم داد که توسط مدیرانخودرو به تولید میرسند. همچنین قیمت رسمی آنها باید توسط این شرکت اعلام شده باشد. به عنوان مثال مدل محبوب، پرفروش و البته خبرساز امویام X55 پرو در این لیست جای ندارد. دلیل این موضوع، عدم اعلام قیمت رسمی امویام X55 پرو از سوی خودروساز است.
جدول اختلاف قیمت خودروهای ام وی ام و فونیکس در بازار و کارخانه، مرداد ۱۴۰۳:
خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار (تومان) | میزان تفاوت |
X22 PRO MT | ۸۵۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۶,۲۰۰,۰۰۰ |
X33 CROSS MT | ۹۵۰,۶۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۶۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۱۰,۴۰۰,۰۰۰ |
X33 CROSS CVT | ۱,۰۵۶,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷۴,۰۰۰,۰۰۰ |
ARRIZO 5 SPORT | ۱,۲۹۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۳,۹۰۰,۰۰۰ |
ARRIZO 6 PRO | ۱,۴۳۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
ARRIZO 6 GT | ۱,۶۱۴,۱۰۰,۰۰۰ | – | – |
TIGGO 7 PREMIUM | ۱,۷۳۰,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
FX PREMIUM | ۱,۹۶۶,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۵۶,۳۰۰,۰۰۰ |
TIGGO 8 PRO MAX IE | ۲,۸۰۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱,۰۰۰,۰۰۰ |
+TIGGO 8 PRO E | ۲,۷۹۷,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۱۸,۰۰,۰۰۰ | -۷۹,۰۰۰,۰۰۰ |
XTRIM VX | ۳,۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
مطابق آنچه در جدول بالا میبینیم، امویام X33 کراس اتوماتیک، آریزو ۶ پرو، تیگو ۷ پرو پرمیوم و فونیکس FX محبوبترین محصولات مدیرانخودرو هستند. قیمت اکستریم VX که محصول جدید و لوکس مدیرانخودرو محسوب میشود، در ابتدای کار با جهش قابل توجهی مواجه نشده است. به عنوان مثال قیمت هونگچی H5 که سدان لوکس و وارداتی گروهبهمن است، در ابتدا حدود ۸ میلیارد تومان یعنی ۳ برابر قیمت رسمی اعلام میشد. بااینحال اکستریم VX اختلاف قیمت میلیاردی را در بازار و کارخانه تجربه نمیکند.
یکی از نکات جالب پیرامون اختلاف قیمت محصولات ام وی ام و فونیکس در بازار آزاد را میتوان در قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس دید. قیمت این خودرو در بازار آزاد ۸۰ میلیون تومان ارزانتر از نرخ رسمی است. این موضوع نشان میدهد که روند جدید وزارت صمت بر مصرفکنندگان ایرانی تأثیر چندانی نداشته است. با وجود تمامی تبلیغات صورت گرفته پیرامون استفاده از خودروهای هیبریدی، ایرانیها همچنان خودروهای درونسوز را ترجیح میدهند.