سدانهای دیفرانسیل عقب، از جمله کلاسهای خودرویی پرطرفدار و البته گرانقیمت در دنیای خودروسازی هستند. با این حال شرکت آلمانی آئودی نشان داده است که علاقه چندانی به ساخت سدان دیفرانسیل عقب ندارد. این روند برای یک قرن ادامه داشته است اما اکنون آئودی A6 ئیترون به نخستین سدان دیفرانسیل عقب این خودروساز تبدیل شده است.
عدم تمایل آئودی به ساخت یک سدان دیفرانسیل عقب طبیعی است، چرا که این شرکت شهرت خود را از طریق ساخت سیستم چهارچرخ محرک کواترو به دست آورد. همچنین بسیاری از خودروهای این برند هماکنون با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند. تنها سدان دیفرانسیل عقب آئودی طی ۱۰۰ سال گذشته، مدل آئودی ۹۲۰ بود که در سال ۱۹۳۰ به بازار عرضه میشد. اکنون آئودی A6 ئیترون پس از حدود صد سال، این سنت را تغییر داده است. طی ۱۰۰ سال گذشته، تنها آئودی R8 و تیپ پایه کراساوور آئودی Q4 ئیترون با سیستم دیفرانسیل عقب به بازار عرضه شده بودند.
یک قرن تغییر تا تولید آئودی A6 ئیترون دیفرانسیل عقب
آئودی فعالیت خود را در اوایل قرن بیستم آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۹۳۲ به همراه شرکتهای هورش، واندرر و DKW اتحادیه خودروسازان را تشکیل دادند که نماد آن چهار حلقه مشهور آئودی است. این شرکت در آن زمان اتویونیون (Auto Union) خوانده میشد. در سال ۱۹۶۰، نام آئودی توسط مدیران ارشد احیا شد.
اصل و نسب اکثر آئودیهای مدرن در قرن بیستم، به مدل DKW F9 میرسد که پس از جنگ جهانی دوم و به عنوان مدلی برای جانشینی فولکس واگن بیتل طراحی شده بود. در DKW F9، از یک موتور طولی استفاده شده بود که نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکرد. این طرح همچنان در خودروهای درونسوز آئودی مورد استفاده قرار میگیرد و تنها آئودی A3 موتور عرضی دارد. مهندسان آئودی مدتی بعد با اضافه شدن یک میله محرک برای قسمت عقب، سیستم کلاسیک چهار چرخ محرک کواترو را معرفی کردند. این سیستم هماکنون در مدل فعلی آئودی A6 نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
با حذف موتور درونسوز و سیستم انتقال قدرت، عرضه خودروهای برقی دیفرانسیل عقب نظیر آئودی A6 E-Tron چندان عجیب نیست. تسلا مدل S، بیامو i5 و مرسدس بنز EQE همگی در فرم دیفرانسیل عقب عرضه میشوند. در این خودروها موتور الکتریکی روی محور عقب خودرو نصب شده است و نیازی به اتصالات بسیار برای سیستم انتقال قدرت نیست. آئودی A6 E-Tron نیز از همین قاعده پیروی میکند.